De Steiner Pedagogiek in de Praktijk

Bij BSO Flipje staat het hele kind centraal. We creëren een veilige haven waar kinderen zich vrij kunnen ontwikkelen. Door middel van diverse activiteiten, zoals yoga, het verbouwen van een moestuin, het maken van muziek en het vertellen van verhalen, presenteren van projecten, stimuleren we niet alleen de cognitieve ontwikkeling, maar ook de sociale, emotionele en creatieve aspecten. Deze holistische benadering zorgt ervoor dat kinderen zich bewust worden van zichzelf en hun plaats in de wereld.

Een unieke benadering – Steiner versus andere pedagogische stromingen

In vergelijking met andere pedagogische benaderingen, zoals Reggio Emilia en Montessori, legt de Steiner pedagogiek een grotere nadruk op de spirituele ontwikkeling van het kind. Terwijl Reggio Emilia de omgeving als ‘derde leraar’ beschouwt en Montessori focust op zelfontdekkend leren, staat bij Steiner de relatie tussen pedagogisch medewerker en kind centraal. De pedagogisch medewerker fungeert als een inspirator en begeleider die het kind helpt om zijn of haar eigen unieke talenten te ontdekken. Bijvoorbeeld, in plaats van het kind zelfstandig een puzzel te laten maken, zal de pedagogisch medewerker samen met het kind een verhaal vertellen over de afbeelding op de puzzel, waardoor het kind een diepere betekenis aan de activiteit kan geven.

Onderzoek naar de effectiviteit

Hoewel er nog beperkt wetenschappelijk onderzoek is naar de specifieke effecten van Steiner pedagogiek, zijn er aanwijzingen dat kinderen die opgroeien in een Steiner-omgeving over het algemeen een positiever zelfbeeld, betere sociale vaardigheden en een grotere creativiteit ontwikkelen. Deze bevindingen komen overeen met de uitgangspunten van de Steiner pedagogiek, die streeft naar een holistische ontwikkeling van het kind.

De kracht van de natuur

Een belangrijk onderdeel van onze pedagogiek is het contact met de natuur. Kinderen leren over de seizoenen, verzorgen dieren en maken ontdekkingstochten in de natuur. Door middel van deze ervaringen ontwikkelen kinderen een diep respect voor de natuur en een gevoel van verbondenheid met alles wat leeft.

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur spelen een belangrijke rol in onze dagelijkse activiteiten. Kinderen leren schilderen, boetseren, muziek maken en toneelspelen. Door middel van kunst leren kinderen hun emoties uiten, hun creativiteit te ontwikkelen en hun fantasie te prikkelen.

Een warme en persoonlijke benadering

Onze pedagogisch medewerkers hebben een warme en persoonlijke benadering. Ze kennen elk kind goed en bieden individuele begeleiding. Elke dag starten we met een gezamenlijke kring, waar we samen zingen, verhalen vertellen en de dag doornemen. Deze momenten van verbinding creëren een gevoel van geborgenheid en vertrouwen.

Samenwerking met ouders

We hechten veel waarde aan een goede samenwerking met ouders. Regelmatig organiseren we ouderbijeenkomsten en workshops. Zo kunnen we kennis delen en samenwerken aan de optimale ontwikkeling van uw kind.

De toekomst van onze kinderen

Door kinderen te laten opgroeien in een omgeving waar ze zich vrij kunnen ontwikkelen en ontdekken, leggen we de basis voor een gelukkige en betekenisvolle toekomst. Kinderen die bij ons opgroeien, worden nieuwsgierige, creatieve en empathische individuen.

Wat maakt BSO Flipje uniek

  • Persoonlijke aandacht: Elk kind krijgt bij ons de aandacht die het nodig heeft.
  • Contact met de natuur: We besteden veel tijd aan buitenactiviteiten en leren kinderen de natuur waarderen.
  • Ontwikkeling van talenten: Door middel van diverse activiteiten kunnen kinderen hun talenten ontdekken en ontwikkelen.
  • Samenwerking met ouders: We werken nauw samen met ouders om de ontwikkeling van uw kind te ondersteunen.
  • Spirituele ontwikkeling: Naast de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling, stimuleren we ook de spirituele groei van het kind.

Benieuwd naar onze werkwijze? Neem gerust contact met ons op voor een rondleiding.